L’Angolo de la Wanda – Luglio / Agosto 2013 – “Re Teodorico”

…a cura di Graziano M. Cobelli

gcobelli05@gmail.com
Wanda Girardi Castellani

Quatro Ciàcoe: da Verona

Re Teodorico

Nel nùmaro de Q.C. de Aprile 2013, parlando de le batalie che s’à combatù vissin a Verona, ò nominà el re Teodorico e ’desso vorìa proprio parlàrvene un po’ de più.
Teodorico ne la memoria storica de i veronesi l’è restà bastansa presente: un po’ parché esiste ancora i ruderi del so castel, un po’ parché uno de i ristoranti più famosi de la çità l’è proprio intitolà al so nome, ma probabilmente parché a scola émo studià tuti la famosa poesia del Carducci, quela che la scominsia proprio con la frase “sul castello di Verona / batte il sole a mezzogiorno”.

Uno de i bassorilievi de marmo su la faciata de la cesa de San Zen el mostra la legenda de la morte de Teodorico.

Dunque, scominsiemo con dir che Teodorico l’era nato in Pannonia (più o meno l’atuale Ungheria) ne l’ano 454. L’era fiol del re ostrogoto Teodomiro e de una de le so concubine. A oto ani l’è stà mandà dal re a Costantinopoli, come ostagio in garansìa de pace tra la tribù de i ostrogoti e l’impero bizantino. Par el zóvane principe ’sto esilio de diese ani no l’è stà però tempo perso, parché così l’à podù imparar ben el greco e el latin e farse anca una cultura che dificilmente l’avarìa podù farse da “barbaro”. A 18 ani l’è tornà finalmente in patria e nel 474, a la morte de Teodomiro, l’è deventà re.
Intanto in Italia Odoacre (de la tribù de i sciti) calando dal nord l’avéa conquistà Ravenna, deposto Romolo Augusto (ciamà Augustolo parché l’era pìcolo), ultimo imperatore romano, e anca se uficialmente l’avéa fato ato de sotomission a Costantinopoli, in pratica l’avéa ciapà el controlo de l’impero de ocidente.
L’imperatore bizantino Zenone, preocupà de le conquiste de Odoacre e de la vicinansa de i Ostrogoti, l’à pensà ben de far in modo che Teodorico l’andasse anca lu in Italia a farghe la guera a Odoacre.
El re ostrogoto no el s’à lassà scapar l’ocasion e ne l’ano 489 con al seguito un esercito de 100.000 tra òmeni, done e buteleti, l’è entrà in Italia da est, atraverso el Friuli. El primo scontro l’è stà el 28 de agosto del 489 sul fiume Isonzo e l’è stà vinto da Teodorico. Odoacre con el so esercito el s’à mosso verso Verona con l’intension de trinceràrseghe, ma l’è sta fermà in tempo dal re ostrogoto vissin a Madona de Campagna, a le porte de la çità. Conta la legenda che a la fine de la batalia era restà sul campo centinara de soldà e de cavài morti… ’na delegassion de veronesi l’è andà alora da Teodorico a domandarghe un pochi de cavài par trasformarli in spessatin. L’è stà in sta ocasion che, dovendo conservar tuta quela carne disponibile, s’à inventà un modo de cósarla lentamente, insieme a vin e spessie, otenendo così la famosa “pastissada de caval”: piato tipico veronese.
L’è stà così che Teodorico l’à scominsià a afessionarse a Verona, tanto che dopo aver batù Odoacre in altre batalie (in giro par el nord Italia), aver finalmente vinto la guera e ciapà (in nome de l’impero bizantino) el controlo de l’Italia, l’à preferì volentieri sogiornar a Verona invesse de la capitale Ravenna. Bisogna dir però che la guera no el l’à mia vinta su i campi de batalia, ma solo grassie a un tradimento: nel 493 dopo aver invità Odoacre con tuta la so fameja, la corte e el stato magior a Ravenna par “farse ’na bela magnada insieme e métarse d’acordo”, sul più belo i Ostrogoti i à tirà fora le spade e i à eliminà el problema, una òlta par tute.
I trent’ani dal 493 quando l’è deventà re de l’impero d’ocidente al 526 quando l’è morto, i è stà par l’Italia (e par Verona in particolare) un periodo de pace e de stabilità. A lu se deve l’ampliamento de la cinta muraria in modo da comprèndar oltre che Verona anca la parte alta de le “Toresèle”. Le mure de Teodorico i è restade così fin al 1300, a i tempi de i Scaligeri. A lu se deve probabilmente la costrussion de la cesa de San Giovanni in Valle (da vallum), una de le più bele cese romaniche de la çità. Una curiosità: la cesa l’era stà fata par culto ariano: infati Teodorico (come tuti i goti) l’era de cristianesimo ariano; un’altra curiosità: i tedeschi i le ciama Dietrich von Bern, dove “Bern” l’è el nome “crucco-antico” de Verona.
Come tanti altri “potenti” prima e dopo de lu, anca Teodorico, vegnendo vecio, l’à scomincià a deventar paranoico e védar comploti e cospirassioni dapartuto. A fàrghene le spese (tra i tanti) ghè stà anca el so “consigliere”, el filosofo Severino Boezio, e parfin el papa Giovanni I, impresonà e lassà morir a Ravenna ne l’ano 526, el stesso ano de la morte de Teodorico.

El Mausoleo de Teodorico a Ravenna.

Sul come el re el sia morto è fiorì legende par secoli, resta el fato che a Ravenna esiste ancora el splendido Mausoleo che el s’avéa fato costruir e che tuti conossemo. L’edificio, tondo, el ga par cùpola un’unica piera de 11 metri de diametro par un peso de 300 tonelade e el contien a l’interno un unico sarcofago de porfido rosso, sbecà e sensa querciolo. Che fine abia fato el corpo de el re, i se le domanda in tanti da almanco 15 secoli. Antichissima l’è la legenda riportada anca da la poesia del Carducci: Teodorico par inseguir un cervo meravilioso l’è montà su un caval nero che el se ghe à presentà davanti e che da Verona el l’à portà sempre più veloce atraverso tuta la Penisola fin a butarse a testa in zo nel vulcano Stromboli (oviamente la porta de l’inferno). Uno de i bassorilievi de marmo su la faciata de la cesa de San Zen el mostra proprio ’sta legenda, a provar che l’era conossuda za mile ani fà. Una curiosità: la piera del bassorilievo la contien zolfo e na volta le mame le ghe faseva sfregar sora la manina a i butini cativi parché i sentisse la spussa de l’inferno. Un’altra legenda la conta che el re el gaveva paura de i fulmini e che durante un temporal el s’avéa sconto nel mausoleo de Ravenna, ma un fulmine l’à spacà la cùpola, l’à crepà el sarcofago de porfido e el l’à incenerì.
Cissà, forse i storici o i archeologi un giorno i riussirà a risòlvar el mistero, comunque a mi me piase pensarlo come ne la famosa poesia: “Teodorico di Verona / dove vai tanto di fretta? / Mala bestia è questa mia, / mal cavallo mi toccò: / sol la Vergine Maria / sa quand’io ritornerò.

Wanda Girardi Castellani

↓