L’Angolo de la Wanda – Febbraio 2006 – “A PAGANI; NUCERIA PAGANORUM, rinasse l’antico ordine dei TENPLARI”

…a cura di Graziano M. Cobelli

gcobelli05@gmail.com
Wanda Girardi Castellani


Quatro Ciàcoe: da Verona

Nord-Sud

A PAGANI: NUCERIA PAGANORUM, rinasse l’antico ordine dei TENPLARI 

Riciamandose ala tradissión storica de Nocera Pagani (Salerno) e col sostegno de validi studiosi de araldica che tra el primo e ‘l secondo milenio i à sostegnù che’l Cavaliér Ugo de Pagani (o Ugone dei Pagani) fondadór e primo Gran Maestro dei Tenplari l’èra, ansiché francese, nativo de l’atuàl Pagani, un s-ciapo de noti e stimà citadini i à rifondà in só memoria l’antica confraternita co’ l’inpegno de portàrghene ‘vanti el pensiér cristiàn e filantropico, dunque: “Ne l’ano domilauno, el giorno 21 de febràr, in Pagani (Salerno) in via A. Califano n.56, sede provisoria del Gran Priorado s’à costituì, con ala carica de Gran Maestro el Cav. Franco Russo, la Confraternita del’ordine dei Cavalieri Tenplari che se riciama a l’ordine sovrano e militare del tenpio de Gerusaleme, in prinçipio ciamà “Ordine dei pòri Cavalieri de Cristo”.
Con l’aprovassión eclesiastica S.E. Mons. A. Riboldi Vescovo di Acerra”.
E ‘dèsso, de ‘sta celebre Confraternita par la quàl è stà spanto, in ben e in mal, nei secoli, fiumi de inchiostro par meiara de publicassioni più o manco fantasiose, vedemo de darghe ai pochi che ghe n’avesse bisogno, qualche notissia.

L’Ordine el s’à costituì uficialmente in Gerusaleme nel 1118, grassie apunto a Ugone dei Pagani e a un grupo de Cavalieri che ‘l variava tra i 9 e i 30. Tra questi: Goffredo Di Saint-Homer, Andrè de Montbard, Payen di Montdidier, Arciboldo di Saint Aignan, tanto par nominarghene qualcheduno.
Re Baldovino el g’a dà alogio in ‘na parte del só palasso, vissìn a la piana De ‘Haram dove gh’èra stà el Tempio de Re Salomone e la i Cavalieri i à riportà, tra l’altro, in luce le antiche scuderie descrite cusita grandi da podér contegnér 2000 cavai o 1500 camèi.
La regola che i s’à inposto l’è stà quela de sant’Agostino: castità coniugale, povertà e ubidiensa. In più i s’à fato carico de l’inpegno de difèndar i pelegrini cristiani in Tera Santa che de solito i era massacrà dai infedeli, depredà o caturà e vendù come schiavi. Ugone e i só Tenplari i è stà pò’ ricevù nel 1128 da Papa Onorio 2° che’l l’à rinvià al concilio de Troyes ala fine del qual è stà trascrita la nova regola detada da San Bernardo, ‘na regola de 72 capitoli ispirada a quela de san Benedeto.
La Confraternita a l’inissio la vivea praticamente de elemosine ma Papa Eugenio 3°, dissepolo de san Bernardo, l’è stà senpre generoso coi tenplari e nel 1147 el g’à anca concesso el dirito de portàr la croce rossa sul mantèl bianco, de costruìr le só cese e de sepelìrghe intorno i só morti.
Pò’ i tenplari col tenpo i è deventà siori. I à tacà a finansiàr i pelegrini, a acetàr depositi, a far prestiti ma soratuto la só fortuna (o sfortuna) l’è stà quela de deventàr banchieri de Papi e de Re.
Quel che à senpre colpì, de ‘stó Ordine, l’è stà el mistero che lo circondava, infati, quando che se parla dei Tenplari, ancora dèsso se pensa al “Tenplus Salomonis” destinà ala residensa dei, inissialmente 9 Cavalieri, e ai só legendari segreti. Cosa podévelo mai èssar el tesoro vegnù, grassie ale lónghe ricerche, nele só mane? L’Arca de l’Aleansa e le tàole dela Lege; tàole del Logos, del Verbo, dela Rasón, dela Misura, del Raporto, del Numaro? (“ho fato tuto con Numaro, con numaro e con Peso”-Genesi) el Sacro Calice (Graal), la Sacra Sindone, el Mandilion (o telo dela Veronica) o che altro ancora?
Anca in un libro edito dala Mondadori se parla dela misteriosa montagna de Francia andove i Cavalieri i avarìa sconto un qualcosa de imensamente inportante. De mistero in mistero gh’è pura quel del “miracolo del Vènardi Santo”; la spina dela corona che fioriva ogni vènardi Santo nele man del Capelàn del Tempio.
El fato de èssar deventà straordinariamente siori l’è stà de çerto la disgrassia de l’Ordine; i schei i ghe fa gola a tuti… e i g’à fato gola anca al re de Francia, Filippo lV° deto “El belo” che nel 1307 l’à pensà ben de catàr ‘na scusa par confiscàr a pro suo i beni dei Tenplari. Papa Clemente V° no’l g’à ‘vù la forsa de oporse e cusì a l’alba del 13 otobre 1307 tuti i Tenplari presenti nel regno de Francia i è stà arestà e inpresonà con ‘na scarica de acuse una più bruta de l’altra: i à rinegà Cristo, la Madona e i Santi – i à fato ati sacrìleghi e sporcarie – i pratica la sodomia – no’ i consacra l’Ostia – no i crede nei Sacramenti – i pratica l’idolatria e la magia e ‘l Gran Maestro l’assolve i fradèi dai pecati.
Ghe n’èra bastansa par mandarli tuti arosto e l’è quel che i à fato, mandandoghe in prima fila el Mastro Giacomo Di Molay, dopo suplissi e torture de tute le sorte. L’omo del Re che à parecià tute quele pò-pò de acuse l’è stà Nogaret (nato e cressù propio tra i albigesi, tanto che se diséa che so nono el fusse stà brusà come eretico).
El 22 marso 1312, con la bola papale “Vox in Excelso” pò’ confermà con quela “Considerantes Dudum”, l’ordine dei Tenplari el vegnea definitivamente desfà.
Giacomo Di Molay e i só compagni el 18 marso 1314 i è stà messi al rogo in ‘na picola isola dela Senna e i è morti professandosse inocenti davanti a Dio.
Gh’è da zontarghe che, salvo par la Francia e l’Italia (Pisa e Firense), altri paesi, come la Spagna e ‘l Portogàl, i à lassà vìvar in pace i Cavalieri Tenplari che se gh’èra rifugià. Adiritura Giacomo ll°, Re de Aragona e Valensa, nela çità de Contesa (1317) l’à creà el novo Ordine de Nostra Signora de Montesa, conposto da tuti i ex Cavalieri Tenplari e cusì è stà pura par l’Ordine de Calatrava.
Quanto a Ugone dei Pagani, l’èra za morto nel 1136, sostituì da Roberto di Croan. Ugo l’è stà un prode mentre Roberto l’è stà essensialmente un diplomatico e un aministradór e forsi con lu è scominçià el lento decadimento dei Tenplari.

Ai tenplari…
“affinché questo segno trionfante serva loro da scudo ed essi non voltino mai le spalle di fronte a nessun infedele” (Papa Eugenio 3° – Concessione della Croce)

Wanda Girardi Castellani

Par ci fusse interessà a métarse in contato col rinato Ordine dei Cavalieri Tenplari – rivòlgerse al Cav. Francesco Russo, Gran Priore Internazionale 84016 Pagani (Salerno): Casella postale 107 –

Nord-Sud

A PAGANI: NUCERIA PAGANORUM, rinasce l’antico ordine dei TEMPLARI

Richiamandosi alla tradizione storica di Nocera Pagani (Salerno) e con il sostegno dell’opera di validi studiosi di araldica che, tra il primo e il secondo millennio, hanno concordemente sostenuto che il Cavaliér Ugo De Pagani (o Ugone Dei Pagani) fondatore e primo Gran Maestro dei Templari, era, anziché francese, nativo dell’attuale Pagani, un gruppo di noti e stimati cittadini del bel centro del salernitano ha rifondato, in sua memoria, l’antica Confraternita, con l’impegno di riprendere e portarne avanti il pensiero cristiano e filantropico… dunque: “Nell’anno duemilauno, il giorno 21 di febbraio, in Pagani (Salerno) – Via A.Califano n° 56, sede provvisoria del Gran Priorato, si è costituita, con alla carica di Gran Maestro il Cav. Franco Russo, la Confraternita dell’Ordine dei Cavalieri Templari che si richiama all’Ordine Sovrano e Militare del tempio di Gerusalemme, all’inizio chiamato “Ordine dei poveri Cavalieri di Cristo”.
Con l’approvazione ecclesiastica di S.E. Mons. A. Riboldi Vescovo di Acerra”.
Ed ora, di questa celebre Confraternita per la quale è stato versato, in bene e in male, nei secoli, fiumi d’inchiostro per migliaia di pubblicazioni più o meno fantasiose, vediamo di darne ai pochi che ancora ne avessero necessità, qualche breve notizia; breve, in quanto stralciata tra una marea di altre.

L’Ordine si è costituito ufficialmente in Gerusalemme nel 1118, grazie appunto ad Ugone dei Pagani e ad un gruppo di Cavalieri che variava tra i 9 e i 30; tra questi: Goffredo di Saint-Homer, Andrè De Monthard, Payen De Montdidier e Arciboldo De Saint’ Aignan… tanto per citarne qualcuno.
Re Baldovino dette loro alloggio in una parte del suo palazzo, nelle vicinanze della piana De ’Haram dove si ergevano i ruderi di quello che fu il favoloso tempio di Re Salomone e la i Cavalieri riportarono, tra l’altro, alla luce le antiche scuderie, tradizionalmente descritte “così grandi da potervi contenere agevolmente 2000 cavalli o 1500 cammelli”.
La regola che i Cavalieri si erano imposta era quella di Sant’ Agostino: castità coniugale, povertà ed ubbidienza: in più si erano fatti carico dell’impegno di difendere i pellegrini cristiani in Terra-santa che solitamente venivano fermati, massacrati dagli infedeli, depredati di ogni loro avere, catturati e venduti come schiavi.
Ugone ed i suoi Templari furono ricevuti nel 1128 da Papa Onorio 2° che li rinviò al concilio di Troyes alla fine del quale è stata trascritta la nuova regola dettata da San. Bernardo; una regola di 72 capitoli ispirata a quella di San Benedetto.
La Confraternita all’inizio viveva praticamente di elemosine ma Papa Eugenio 3°, discepolo di San Bernardo (salito al Soglio dopo il breve papato di Lucio 2° morto durante l’assalto al Campidoglio per una pietra tiratagli dall’alto della rocca, il 15 febbraio 1145) fu sempre generoso con i templari e nel 1147 aveva loro concesso anche il diritto di portare sul candido mantello la croce rossa e inoltre di costruire le proprie chiese nonché di seppellirvi attorno i propri morti.
Poi, i templari col tempo divennero ricchi tanto da finanziare i pellegrini, accettare i depositi e far prestiti ma lo loro fortuna (o, meglio, sfortuna) fu quella di diventare i banchieri di Papi e di Re.
Quello che ha sempre colpito, di quest’Ordine, è stato il mistero che lo ha sempre circondato, infatti, quando entra nella conversazione l’argomento “Templari”, ancor oggi si pensa soprattutto al “Templus Salmonis” destinato alla residenza degli, inizialmente nove Cavalieri ed ai loro leggendari segreti. Cosa poteva mai essere il “tesoro” venuto, grazie alle lunghe ricerche, nelle loro mani? La mitica Arca dell’Alleanza contenente le tavole della legge; del Logos, del Verbo, della Ragione, della Misura, del Rapporto, del Numero? (“ho fatto tutto con Numero, con Numero e con Peso”- Genesi), la Sacra sindone o il Mandillion? (il telo con il quale la Veronica asciugò il volto di Cristo sulla via del Calvario) o che altro ancora?
Anche in un libro edito dalla Mondadori si parla della misteriosa montagna di Francia dove i Cavalieri avrebbero nascosto un qualche cosa di immensamente importante e prezioso. Di mistero in mistero c’è pure quello del “miracolo del Venerdì Santo”, la spina della corona che fioriva ogni Venerdì Santo nelle mani del Cappellano del Tempio.
Ma, il fatto di essere divenuti straordinariamente ricchi fu di certo la disgrazia dell’Ordine…
i soldi hanno sempre fatto gola a tutti e fecero gola anche al Re di Francia, Filippo lV° detto “il bello” che nel 1307 pensò bene di trovare una qualche scusa per confiscare, a suo prò, i beni dei Templari. Papa Clemente V° non ebbe la forza di opporsi, così all’alba del 13 ottobre 1307, tutti i Cavalieri Templari presenti nel regno di Francia furono arrestati e imprigionati con una sequela di accuse, una più infamante dell’altra: “Hanno rinnegato Cristo, la Madonna ed i Santi – hanno offeso l’Ostia consacrata – non credono nei Sacramenti – praticano l’idolatria e la magia e il Gran Maestro assolve poi i fratelli dai peccati.
Ce n’èra più che abbastanza per mandarli tutti al rogo e così a tempo debito fu fatto con, ad aprire la tragica fila, Il Gran Maestro Giacomo De Molay, dopo aver subito inenarrabili supplizi e torture!
L’uomo che, in nome del Re, preparò e redisse gli atti del processo inventando le accuse, fu Nogaret (nato e cresciuto proprio tra gli albigesi, tanto che si diceva che suo nonno fosse stato messo al rogo per eresia).
Il 22 marzo 1312, con la bolla papale “Vox in Excelso” poi confermata con quella “Considerantes Dudum”, l’Ordine dei Templari veniva definitivamente sciolto.
Giacomo De Molay e i suoi compagni il 18 marzo 1314 furono portati alle pire preparate in una piccola isola della Senna e morirono professandosi innocenti davanti a Dio.
C’è da aggiungere che, salvo per la Francia e l’Italia (Pisa e Firenze) altri paesi, come la Spagna e il Portogallo, lasciarono vivere in pace i Cavalieri Templari superstiti che vi si erano rifugiati. Addirittura Giacomo 2°, Re di Aragona e di Valenza, nella città di Contesa (1317) creò il nuovo Ordine “de Nostra signora de Montesa”, composto di tutti gli ex Cavalieri Templari, così fu pure per l’Ordine di Calatrava.
Quanto ad Ugone Dei Pagani, era già morto nel 1136, sostituito da Roberto De Croan.
Ugo fu un prode mentre Roberto fu essenzialmente un diplomatico ed un amministratore. Forse fu proprio con lui che iniziò il lento decadimento dei Templari.

Wanda Girardi Castellani

Ai Templari…

“Affinché questo segno trionfante serva loro da scudo ed essi non voltino mai le spalle di fronte a nessun infedele” (Papa Eugenio 3° – concessione della Croce)

Ordine del Templari – Cav. Francesco Russo, Gran Priore internazionale 84015 Pagani (Salerno) – Casella postale 107.

(par el notissiario)

El Gran Priór del rinato Ordine dei Templari; Cav. Fr. Francesco Russo di Corte in Piano l’à presentà , dominica 26 marso a Sant’Egidio del Monte Albino (Salerno), davanti a un folto publico, tra el quàl tute le più alte autorità del lógo e non, la só racolta de poesie: “Schegge del mio essere”.
El libro che, tra l’altro el g’à stampà a pagina 90 la foto del Pontefice co’ la só personale benedissión, el porta la prefassión de la nostra Wanda Girardi Castellani… el ché no’ l’è roba da poco se se pensa che se trata de’n libro prevalentemente de poesia napoletana!
Tra i tanti mesagi de auguri che Franco l’à ricevudo gh’è stà’ quel del Presidente de la Repubblica, quel del Ministero de i Beni e le Atività Culturali, quel de la Federassión Nassionàl de la Stampa italiana, dela Presidensa Naz. Ass. Autori, Compositori e Picoli Editori e quel vegnù da l’Argentina, del Principe don Ruben Alberto Gevaudan y Castro.
La recita de le poesie l’è stà afidada ai atori de la Compagnia Teatràl “La Locandina”.
I intermesi musicali, inveçe, i è stà eseguidi dai Maestri Gianluigi Esposito e Antonio Saturno.
Ricordo ai letori de Q.C. che la nostra rivista, ligà con un nastro de amicissia ai poeti dialetali de l’ass. “Nord-Sud” la s’à zà ocupà dei coleghi partenopei nel numaro de magio 2003 e anca nel numaro de ‘sto ultimo genàr co’ l’articolo che dava la notissia de la rifondassión a Pagani (Salerno) de l’antico ordine dei Templari; ‘na roba seria, tanto che l’è stà’ aprovà da la Cesa con tanto de benedissión del Papa.
Congratulassioni e n’amichevole streta de man… dal Veneto a la Campania, tra italiani…

↓